S Ł O W N I C Z E K W tym dziale postaraliśmy się przybliżyć początkującym graczom najczęściej używane pojęcia i skróty związane z grą, oraz używane przez osoby związane z jej środowiskiem wyrażenia. Mamy nadzieję, że poniższa lista okaże się przydatna w wielu aspektach poznawania gry. Hasła są segregowane alfabetycznie, co pomoże odnaleźć interesujące Cię wyrażenie. W obrębie danej sekcji porządek haseł jest losowy. Jeśli uważasz, że jakieś hasło powinno znaleźć się na tej liście śmiało poinformuj nas o tym pisząc e-mail na adres bryan@interkam.net ::Litera A Adres IP - określa jednoznacznie adres komputera w sieci. Zapisywany jest on w postaci czterech liczb dziesiętnych oddzielonych kropkami. W praktyce podczas grania używamy go do lokalizacji adresów serwerów. Poprawny adres serwera wygląda następująco : xxx.xxx.xxx.xxx:port Ammo - podczas gry najczęściej tak określa się amunicję. Aimbot - program automatycznie celujący. Jest niedozwolony i za jego używanie każdy gracz bez wyjątku zostaje zbanowany na serwerze. Inaczej określane jako autoaim. Acceleration pad - "skocznia", wyrzuca twoją postać w określonym kierunku, pod jakimś kątem do poziomu. Korzystanie z nich jest bezpieczne, bo nie ma padów prowadzących do nikąd, czy gdzieś w próżnię (przynajmniej na prawidłowo zaprojektowanych mapach). ::Litera B Ban - nałożony przez administratora serwera zakaz wstępu dla danego gracza. Zbanowany gracz nie może połączyć się do zablokowanego serwera. Browser - tak określana jest przeglądarka serwerów. Może być tutaj mowa o przeglądarce wbudowanej w grę (tzw. in-game browser), lub o zewnętrznym programie służącym do sprawdzania statusów serwerów, np. The All Seeing Eye, lub Game Spy. BS - takim skrótem podczas gry określamy jeden z 2 najważniejszych w tdm'owej grze powerupów - Battle Suit. Redukuje on własny splash-damage do 0 i o 75% otrzymywane od przeciwnika obrażenia. Bad game - w skrócie bg. Zwykle pada z ust gracza na serwerze po przegranym pojedynku/meczu. Best of 3/5 - system rozgrywania meczy międzyklanowych stosowany zwykle w rozgrywkach turniejowych. Polega on odpowiednio na doprowadzeniu do 2 lub 3 wygranych. ::Litera C Capture the flag - drużynowy tryb gry polegający na wyniesieniu flagi z bazy przeciwnika i przeniesieniu jej do swojej, przy jednoczesnej obronie swojej bazy przed kradzieżą. Clan leader - w skrócie CL. Jest to osoba, która pełni w klanie funkcje administracyjne - kształtuje kierunki jego działaności i najczęściej jest osobą kontaktową do ustalania meczy. Clan base - jest to serwis prowadzący rozgrywki w wiele gier, między innymi w Quake3 i Quake4. Znajduje śie pod adresem www.clanbase.com. Najbardziej znane ligi ClanBase to EuroCup (mistrzostwa Europy) i OpenCup (otwarte mistrzostwa Europy). Clan arena - tryb gry w którym na początku meczu startujemy mając komplet broni i armora - celem naszej drużyny jest wyeliminowanie z mapy przeciwnika. Gdy wszyscy przeciwnicy będą martwi dostajemy punkt i zabawa zaczyna się od początku. Challenge promode (arena) - jest to jedna z największych i najstarszych modyfikacji Quake'a 3. Zmienia dość znacznie fizykę gry, sposób poruszania, działanie broni itd. Bardzo popularny i bardzo grywalny dodatek. Config - czyli plik konfiguracyjny gry. Zawarte w nim są najważniejsze dla nas informacje, czyli ustawienia grafiki, klawiszy i innych funkcji gry. Dobrze dopracowany config to połowa sukcesu w grze. Najlepsi gracze udostępniają swoje confgi, aby inni na ich podstawie mogli opracować swoje. Cheat - oszustwo w grze. Patrz ->ogc ->aimbot ->z-bot ->Punk Buster. ::Litera D Drabinka de / se - system rozgrywek play-off. Drabinka single elimination to po prostu system przegrany odpada. Drabinka double elimination polega na spadku gracza, który odniósł porażkę do drabinki przegranych (w DE gra się do 2 przegranych meczy, dopiero wtedy następuje eliminacja z rozgrywek) Driver - sterownik. Oprogramowanie odpowiedzialne za działanie naszego sprzętu komputerowego. Dla komfortowego grania powinniśmy zaopatrzyć się w najnowsze dostępne wersje sterowników. Dywizja - określenie stosowane dla drużyny, która gra w daną grę w klanie, który zajmuje się także innymi grami. Delay - dosłownie opóźnienie. Określa nam w milisekundach z jakim opóźnieniem docierają do nas informacje z serwera. Im mniejsza wartość tym bardziej komfortowa gra. Jest to najczęściej synonim słowa lag. Duel/1v1 - tryb rozgrywki w którym naprzeciw siebie staje 2 graczy. Najbardziej popularny tryb turniejowy rozgrywany na specjalnie przystosowanych do niego mapach. Defrag - jeden z modów. Nie służy do zmian zasad walki, nie definiuje własnej fizyki. Służy do wykonywania tzw. tricków, czyli znajdywania nowych sposobów poruszania się po danej mapie. Uruchamiając grę z Defragiem można mieć nieskończoną ilość amunicji, wszystkie bronie na starcie i brak zadawanych sobie obrażeń. To wszystko po to, aby móc bez ograniczeń wykonywać rozmaite skoki i trenować technikę poruszania się po mapie. Ale to wszystko nie miałoby dużego sensu, gdyby nie mapy zaprojektowane specjalnie dla Defraga. Nie walczy się na nich, są one innego rodzaju wyzwaniem. Na takiej mapie mogą być różne zadania, najczęściej jest to przebiegnięcie z punktu A do B w jak najkrótszym czasie. Graczowi pozostaje opanować do mistrzostwa sztukę właściwej kontroli nad postacią, używania broni oraz... pobić rekord danej mapy. Każda mapa ma swój rekord. Deathmatch -(DM/FFA) tryb rozgrywki "każdy na każdego". Możesz liczyć tylko na siebie i swoją broń. Demo - zapis gry danego gracza, który możemy później odtwarzać za pośrednictwem gry. ::Litera E Electronic Sports League - w skrócie ESL - www.esl-europe.net - organizacja o podobnym profilu działania jak ClanBase - zajmuje się prowadzeniem lig i rozgrywek na różnych platformach. ::Litera F Freeze Tag - ft - drużynowy tryb gry polegający na eliminacji przeciwnej drużyny z mapy. Zabity przeciwnik zamarza - gdy cały przeciwny team zostanie zamrożony zdobywamy punkt. Oczywiście swoich towarzyszy możemy ratować z opałów - jeśli uda nam się ustać przy nich 3sekundy zostaną odmrożeni. Frames per second - fps - liczba klatek na sekundę. Określa jak płynnie (z jaką częstotliwością) generowany jest obraz gry. Im wyższa wartość, tym płynniej nam się gra. W quake'u3 przyjęło się grać na wartości 125 (optymalne do fizyki gry), a w quake'u4 narzucono odgórnie wartość 63fps. Frag - czyli po prostu punkt zdobyty w grze. Fragmovie - filmik-teledysk, w którym zobaczyć możemy najbardziej efektowne akcje najlepszych graczy takie jak kilkukrotne trafienia z railguna w bardzo "gorących" sytuacjach, czy zestrzelenia przeciwnika w powietrzu. ::Litera G GL - skrót oznaczający grenade launcher stosowany zwykle w komunikacji podczas rozgrywek drużynowych. Good luck - w skrócie również gl - w ten sposób życzymy przeciwnikowi powodzenia przed rozpoczęciem rozgrywki. Good game - gg - tutaj jednak oznacza podziękowanie przeciwnikowi za grę - wypowiadane zwykle po zakończeniu mapy. GTV - GamersTelevision - specjalny rodzaj serwera gry, na który może wejść duża ilość graczy (nawet kilkuset) i oglądać na żywo transmisję ważnego meczu z innego serwera. Jest to swoisty rodzaj "telewizji". Na GTV wchodzi się tak samo jak na normalny serwer do gry ::Litera H HUD - pasek statusu w grze na którym podany mamy aktualny stan życia / armora / amunicji. HP - health points - możemy powiedzieć "mam 20hp" - czyli 20 punktów życia. Określenie tosowane również jako synonim apteczki podczas rozgrywek drużynowych. Health - to samo co hp Haste - powerup przyspieszający posiadającego go gracza 2x. ::Litera I Invert mouse - sposób obsługi naszej myszy przez grę. Przy włączonym invercie przy ruchu myszą do góry nasza postać będzie spoglądała w dół i odwrotnie. Przy wyłączoej tej funkcji ruch myszy w górę powodować będzie spojrzenie w górę. Instagib - tryb gry w którym jedyną dostępną bronią jest railgun. Przydatny do treningu celności z tej właśnie broni, ale nie polecany w nadmiarze. IU - skrót od Insta Unlagged - jest to jeden z modów programowo redukujących lagi, jednocześnie zmieniający ustawienia gry na Instagib. ::Litera J Jump pad - skocznia, element planszy, wyrzucający twoją postać zazwyczaj gdzieś do góry. ::Litera K Klan/team - jest do grupa graczy występująca w barwach jednej drużyny, grająca razem i biorąca udział w różnego rodzaju turniejach. Knockback - odrzut posiada każda broń. Zasada jest taka: im broń silniejsza, tym odrzut większy. Co to jest odrzut? Jak ktoś cię trafi Railem w powietrzu, to twoja postać doznaje działania pewnej siły, spychającej cię z twojego toru lotu. Na otwartych planszach, jak np. q3dm17, takie trafienie Railem kończy się jeśli nie fragiem, to często wypadnięciem poza mapę. Konsola - uruchom grę i wciśnij tyldę. To jest właśnie konsola. Służy ona do modyfikacji zaawansowanych ustawień gry. Dzięki bogactwu dostępnych komend można praktycznie przerobić grę na coś innego! Niektórzy mówią, że konsola to najpotężniejsza broń w grze! Kamper - osoba która stoi w pewnym miejscu na mapie. Zazwyczaj wybiera miejsce, które jest słabo widoczne, zabezpiecza mu plecy, i daje dobry widok na mapę. Najczęściej uzbrojony w Railguna. Taki styl walki jest tępiony przez większość graczy. Pokampować można, ale nie ciągle! ::Litera L Loosers bracket - lb - koszyk przegranych w drabince double elimination. LG - skrót oznaczający Lightning Gun'a w komunikacji podczas rozgrywek drużynowych. Lag - dosłownie opóźnienie. Określa nam w milisekundach z jakim opóźnieniem docierają do nas informacje z serwera. Im mniejsza wartość tym bardziej komfortowa gra. lol - laugh out loud - w wolnym tlumaczeniu "smieję się do rozpuku" - taka wypowiedź oznacza, że coś nas nieźle rozbawiło. LAN - local area network - czyli sieć lokalna, np. osiedlowa, czy biurowa. W grach służy również jako określenie imprezy typu LanParty gdzie gracze mogą się spotkać i pograć przy niskich pingach, poznać się i zwykle wziąć udział w turniejach. LanParty - patrz -> lan ::Litera M Mousepad (pad) - podkładka pod mysz. Gracze używają zwykle specjalnych podkładek poprawiających precyzję działania myszy takich jak Icemat, Steelpad, czy Func. Dzięki temu celownik zawsze powędruje tam, gdzie sobie życzą. Mod - modyfikacja gry. Zestaw plików instalowanych w specjalny sposób zmieniający różne aspekty gry. Mapa - miejsce, w którym staczamy pojedynki. Każda mapa ma swoją specyficzną architekturę i sposób gry. Opanowanie gry na danej mapie wymaga wielu godzin praktyki. Mega - skrót od megahealth - przedmiotu, który daje nam +100 życia. Multigaming team - klan, który w swojej strukturze zawiera dywizje różnych gier. Midair - tak określane jest zestrzelenie przeciwnika w powietrzu, co jest zwykle bardzo efektowne. ::Litera N Noob - newbie - osoba nowa, która ma blade pojęcie na temat gry i dopiero wdraża się w jej scenę i arkana. Nick - jest to ksywka pod jaką gramy i jesteśmy rozpoznawani przez większość społeczności graczy. Net - skrót od internet. W grze drużynowej jako net określany jest różnica fragów zdobytych i oddanych. Najlepiej, alby wartość ta po zakończeniu gry była dodatnia :-) ::Litera O OSP - OrangeSmoothie Production - jest to najpopularniejszy mod do Quake3 (występują też odmiany dla innych gier). Jest on przyjęty jako standard turniejowy ze względu na swoje rozbudowane możliwości konfiguracyjne. Używany jest na 90% serwerów Quake3. OGC - online game cheat - jest to oprogramowanie służące do oszukiwania w grze po sieci. Dzięki niemu można włączyć automatyczne celowanie, widzenie przez ściany i inne funkcje. Jest kategorycznie zabroniony i używanie go karane jest bezwarunkowym -> banem. ::Litera P Pak - potoczne określenie na pliki zawierające dane gry. W pakach można znaleźć wszystko: skrypty botów, ikony, tekstury, dźwięki występujące w danej grze, itp. Nazwa ta wzięła się od rozszerzenia tych plików z Quake1 (.pak). W kolejnych częściach gry rozszerzenia zmieniały tylko numerek (.pk2->.pk3->.pk4). Technicznie rzecz biorąc paki z quake'a 3 i 4 są po prostu archiwami zip i można je otwierać programami do kompresji danych. Patch - poprawka do gry. Poprawki do Quake'a3 mają swoją specyficzną nazwę - Point Release. Ping - jest to czas, jaki potrzebuje pakiet, aby dotrzec od nas do serwera. Określany jest w milisekundach i może być traktowany jako synonim lag'a Port - patrz -> Adres IP. Domyślnie Quake3 działa na porach 2796x, a Quake4 na 2800x. POV - punkt widzenia (point of view), widok z oczu danego gracza. Przykładowo spektatorzy mogą się przełączać na POV różnych graczy. Najczęściej stosowany, aby określić z czyich oczu nagrane jest demo Provider - skrót od internet service provider (ISP) - określenie dostawcy usług internetowych, czyli firmy świadczącej nam usługę dostępu do sieci. PG - skrót oznaczający plasmaguna w komunikacji podczas rozgrywek drużynowych. Point Release - poprawka/patch do gry Quake3:Arena. Aktualnie graną wersją jest 1.32. Pumel - potoczna nazwa rękawicy z piłą tarczową, czyli broni, z którą zostajemy, gdy skończy nam się amunicja. Punk Buster - jest to system antycheatowy zaimplementowany w patchu 1.32 do Quake3, oraz od początku w Quake4. Występuje również w innych grach. Automatycznie wykrywa i usuwa z serwerów nieuczciwych graczy i banuje ich. Powerup - przedmiot znajdujący się na mapie i dający posiadaczowi specjalne możliwości, np. zwiększa obrażenia, odporność, szybkość poruszania się etc. ::Litera Q Q3 - skrót od Quake3 Q4 - skrót od Quake4 QuakeCon - największa impreza Quake'owa sponsorowana przez id Software. Rozgrywane są na niej tylko turnieje w gry id. Quad Damage - powerup występujący w grze drużynowej - powoduje, że posiadający go gracz zadaje 3x większe obrażenia swoją bronią. ::Litera R RA - skrót oznaczający red armor (czerwoną zbroję) w komunikacji podczas rozgrywek multiplayerowych. Rotfl - rolling on the floor laughting - "tarzam się ze śmiechu po podłodze" - mocniejsza wersja lol'a :-) Respawn - ponowne pojawienie się na mapie po śmierci. Określenie również stosowane zamiennie ze "spawnpoint". Rocket jump - sposób poruszania się polegający na wystrzeleniu pod swoje nogi rakiety z jednoczesnym skokiem. Dzięki RJ uda nam się doskoczyć w niedostępne w normalny sposób miejsca, lub po prostu przechytrzyć przeciwnika. Niestety, tracimy przy tym nieco życia. ::Litera S SG/SHG - skrót oznaczający shotguna w komunikacji podczas rozgrywek drużynowych. Shard - skrót oznaczający armor sharda w komunikacji podczas rozgrywek drużynowych. Spawnpoint - miejsce, w którym pojawiamy się na mapie po śmierci. Każda mapa ma specyficzny układ takich miejsc, który trzeba poznać, aby skutecznie ją kontrolować. Shaft - Lightning Gun, zwany bardzo często również spawarką. Splash-damage - obrażenia zadawane w okolicy miejsca wybuchu / trafienia pocisku. Są one zdecydowanie mniejsze, niż przy trafieniu bezpośrednim, ale również skutecznie uszkadzają przeciwnika. Strafe jump - specyficzny sposób poruszania się, dzięki któremu nabieramy znacznie większej prędkości, niż przy tradycyjnym chodzeniu. Polega na wykonywaniu specyficznych ruchów myszą jednocześnie ze skakaniem. Podstawa, od której należy rozpocząć naukę gry. Również pozwala doskakiwać w miejsca niedostępne przy normalnym chodzeniu. Software development kit - SDK - zestaw oprogramowania pozwalającego progamiście na tworzenie dodatków i modyfikacji do gry. Spectator - lub skrótowo - spect. Tak mówimy na gracza przebywającego na serwerze, ale nie biorącego udziału w rozgrywce (jedynie ją oglądającego). Slot - tak nazywamy miejsce dla gracza na serwerze. Jeśli serwer może pomieścić np. 3 graczy to mówimy, że ma 3 sloty. ::Litera T TDM - Teamplay Death Match - drużynowy tyrb gry polegający na zdobyciu przewagi nad przeciwnikiem poprzez kontrolowanie najważniejszych sektorów mapy i powerupów. Tradycyjnie mecze TDM trwają 20minut, przez które trzeba tę przewagę wypracować i utrzymać. Team Arena - oficjalny dodatek do Quake3:Arena dodający kilka trybów gry CTF, kilkanaście map, powerupów i broni. Niestety, nie przyjął się w świecie graczy i raczej nie jest grany. Timing - jedna z kluczowych umiejętnośći przy kontrolowaniu mapy podczas gry 1v1, polega na zbieraniu przedmiotów w momęcie Trickjumping - bardzo efektowny sposób poruszania się po mapach (również z wykorzystaniem broni) umożliwiający dostanie się w miejsca normalnie niedostępne, lub po prostu bardzo szybkie przemierzanie dużych odległości. Trickmovie - film/teledysk w którym możemy ujrzeć najlepsze i najbardziej efektowne popisy graczy specjalizujących się w trickjumpingu. Timer - zestaw skryptów / configów pozwalających w łatwy sposób pilnować czasów respawnów przedmiotów. Telefrag - zdarza się, gdy ktoś "wteleportuje" się w kogoś. Łatwo być stelefragowanym, gdy stoi się w miejscu, które jest wyjściem teleportu. Teammate - członek twojej drużyny. ::Litera U Uptime - tak określamy od jakiego czasu bez resetu pracuje serwer, lub np. nasz komputer. ::Litera V vq3 - fizyka z podstawowej wersji Quake3 w czystej formie, bez żadnych zmian sposobu poruszania się, działania broni etc. VanillaQuake3 vq4 - fizyka z podstawowej wersji Quake4 w czystej formie, bez żadnych zmian sposobu poruszania się, działania broni etc. VanillaQuake4 ::Litera W Wallhack - w dużym skrócie: oznacza widzenie przez ściany. Najczęściej jest to specjalnie zmodyfikowany plik wykonywalny danej gry. Wszystkie "entity" (wszystkie rzeczy, z którymi gracz może jakoś oddziaływać) stają się widzialne przez ściany. Cheat ten w grze sieciowej jest trudniej wykrywalny, sprytny użytkownik może nie dać poznać po sobie, że oszukuje. Za używanie tego oszustwa kary są jak w przypadku aimbota. Winners bracket - (wb) koszyk zwycięzców w drabince double elimination. Warp - tak określamy gracza, który przez marną jakość swojego połączenia przeskakuje nam z miejsca na miejsce zamiast płynnie się przemieszczać. WSAD - Popularny system sterowania postacią w grach FPP. Ułożenie klawiszy WSAD na klawiaturze odpowiada intuicyjnej kontroli nad postacią. W - do porzodu, S - do tyłu, itd. ::Litera X brak haseł ;-( ::Litera Y YA - skrót od yellow armor (czerwona zbroja) używany podczas rozgrywek multiplayerowych. ::Litera Z Z-bot - synonim słowa aimbot i autoaim. Jest to program automatycznie celujący. Jest niedozwolony i za jego używanie każdy gracz bez wyjątku zostaje zbanowany na serwerze. |